Torsdag den 27. november 2014

Et mærke for mangfoldighed - behind the scenes

Skrevet af: CKI

2. marts 2011


Emneord:

Print

Her er nogle videoklip, der viser, hvordan ideen omkring at etablere et ‘mærke’ og et charter for øget mangfoldighed i kulturlivet blev diskuteret og udviklet på konferencen ‘Kunsten at skifte scene’ i januar 2011


 

Oona King, som er Creative Diversity Executive for Channel 4 i Storbritannien, holdt en spontan tale ved middagen på konferencens anden dag, hvor hun fortalte om sine erfaringer med et charter, ‘The Pledge’, som de største tv-kanaler i Storbritannien for nogle år siden blev enige om at underskrive med det formål at fremme mangfoldigheden og repræsentationen af forskellige minoriteter på skærmen såvel som i medarbejderstab og ledelse.

  

 

 

Efter en halv times brainstorm under middagen kom konferencedeltagerne med forskellige bud på, hvad den nye kampagne for øget kulturel mangfoldighed skulle hedde. Her kan du se tre klip, hvor nogle af ideerne blev fremlagt og kommenteret – først af Karen Bue, der er direktør for Nordisk Kulturfond, så Sharon Jensen, der leder det amerikanske Alliance for Inclusion in the Arts, og tilsidst kunstneren Colonel.

  

 

 

CKI centerleder Mik Aidt fortæller om, hvor inspirationen til ‘mærket’ og charteret er kommet fra, og hvordan ideen udviklede sig under konferencen i januar.

 

Læs mere om mærke og charter her

  

 

 

 

 

 

 

Mere fra samme konference

 

Læs mere og lyt til lydoptagelser fra konferencen

 

Skuespillernes forbundsformand Katja Holm: “Danmark er håbløst bagud”

 

Klaus Bondam: “Dansk teater er for selvoptaget og ekskluderende”

 

François Matarasso: “Mens vi venter på barbarerne”

 

 

Videointerviews

 

Oona King, Creative Diversity Executive for Channel 4 i Storbritannien
Howard J. Ross, en af USAs førende mangfoldighedskonsulenter
Sharon Jensen, direktør for The Alliance for Inclusion in the Arts i USA
François Matarasso, kulturkonsulent, forsker og forfatter
Niels Righolt, formand for Center for Kunst & Interkultur

 

 

Omtale i medierne

 

Fagtidsskriftet Sceneliv – 1. marts 2011:
Kunstnerisk frihed som undskyldning

 

Kristeligt Dagblad – 26. januar 2011:
Mangfoldigheden breder sig i kulturlivet

 

 

Omtale i udlandet

 

Audience Europe Network – 10. marts 2011:
Celebrating Cultural Identity – Theatre director Doro Siepel’s story of Rotterdam’s Zuidplein Theatre

 

Audience Europe Network – 10. marts 2011:
Extending the Margins Launched in Copenhagen

 

Audience Europe Network – 10. marts 2011:
Collaboration and Networking About Art and Audiences in Norway

 

Audience Europe Network – 10. marts 2011:
Be Passionate – and Listen Hard

 

 


Baggrund og fakta

 

Oplægget til konferencen: program, info om talerne, med mere